ردکردن این

از کجا متوجه شویم هارد ما دچار مشکل شده است؟

از کجا متوجه شویم هارد ما دچار مشکل شده است؟

از کجا متوجه شویم هارد ما دچار مشکل شده است؟

هارد دیسک نیز مانند تمامی قطعات سخت افزاری ممکن است در هر دو نوع HHD و  SSD دچار خرابی هایی شود. هارد های HHD با توجه به دارا بودن بخش متحرک و سرعت بالا، بیشتر از انواع هارد SSD دچار آسیب می شوند. در  کل هارد ها پس از گذشت زمانی از کار می افتند و این بازه زمانی مفید هارد بستگی به کاربر دارد. هر چه در استفاده از هارد خود احتاط تر باشید طول عمر ان را بالا خواهید برد و بالعکس. مطلع شدن سریع از خرابی هارد می تواند در تعمیر و جلوگیری از آسیب های بیشتر و همچنین از دست رفتن اطلاعات جلوگیری نماید بدین منظور قصد داریم در این مقاله روش های پی بردن به آسیب هارد را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم.

از کار افتادن درایو

یکی از روش های تشخیص مشکلات هارد ، از کار افتادن هارد و عدم شناسایی ان توسط سیستم می باشد. در صورت وجود چنین مشکلی ممکن است با پیغام عدم وجود هارد توسط کامپیوتر روبه رو شوید. و یا سیستم به صورت خودکار به بررسی این مشکل می پردازد که نتیجه ای برای آن حاصل نخواهد شد. پس از مشاهده چنین موردی اتصالات داخلی هارد درون کیس را بررسی کنید اگر تمامی اتصالات برقرار بود متوجه خواهیم شد هارد شما دچار مشکل شده است

شنیدن صداهای غیر عادی از هارد

صدایی شبیه به صدای تق تق و قیژ قیژ بیانگر عدم انجام صحیح فعالیت هارد می باشد. پس از شنیدن صدا های غیر معمول متوجه خواهیم بود که هد هارد دچار مشکل جدی شده است. هد هارد قسمت متحرک هارد می باشد و نقش خواندن و نوشتن بر روی پلاتر هارد را برعهده دارد. در صورت شنیدن کوچک ترین صدا از هارد خود برای جلوگیری از آسیب های بیشتر دستگاه خود را خاموش نمایید و از انجام فعالیت هارد خودداری نمایید در این صورت باید با اطلاعات خود خدافظی کنید. و هارد خود را جهت تعمیر مشکل به وجود آمده به مراکز معتبر تعمیر و بازیابی هارد نشان دهید.

از کجا متوجه شویم هارد ما دچار مشکل شده است؟

داغ شدن غیر عادی و زیاد هارد دیسک

یکی از علائم دیگر وضعیت نامناسب هارد و هشدار دهنده خرابی هارد، تولید گرمای بیش از اندازه درحدی که فضای داخلی هارد داغ می شود. این مورد نیز شناساگر مناسبی از وضعیت خرابی هارد می باشد.

بررسی از طریق سیستم S.M.A.R.T.

از طریق سیستم  SMARTمخفف عبارت انگلیسی Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology به معنای فناوری خود-نظارتی، تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری می توانید گزارشی با استفاده از روشها، دستگاه‌ها و سنسورهای مختلف از وضعیت هارد داشته باشید و بررسی نمایید هارد شما در حال خراب شدن است یا خیر.

نصب نرم افزار جدید

در صورتی که به تازگی نرم افزار جدیدی بر روی کامپیوتر خود نصب نمودید، و هارد شما به درستی کار نمیکند و درایو ها نمایش داده نمی شود، ممکن است مشکل از عدم سازگاری هارد با نرم افزار باشد. برنامه را حذف نمایید و بررسی کنید مشکل هارد شما برطرف شده است یا خیر.

بررسی کابل های اتصال

در برخی از موارد عدم شناسایی هارد، ناشی از خرابی کابل های داخلی کیس می باشد و کابل اتصال هارد به مادر برد ضعیف یا خراب باشد. اگر کابل برق و یا دیتای هارد دچار خرابی شده باشد هارد توسط سیستم شناسایی نمی شود پس در وهله اول کابل جدیدی جایگزین کابل نمایید و بررسی نمایید مشکل برطرف می شود یا نه درغیر این صورت مشکل از هارد شما می باشد.

نرم افزار های بررسی سلامت هارد

برنامه های بسیار زیادی برای بررسی سلامت هارد وجود دارد . که با دانلود و نصب آن ها می توانید یک ارزیابی کاملی از وضعیت سلامت هارد خود به عمل آوردید. این برنامه ها جزئیات دقیقی از وضعیت درایو ها دمای هارد و سلامت آن در اختیاز شما قرار می دهد.

در اینجا به معرفی چند نمونه از این نرم افزار ها ، میپردازیم

CrystalDiskInfo

HD Tune

Hard Disk Sentinel

hdd health

HDD Scan

از طریق نرم افزار هایی که در فوق ذکر شده از سلامت هارد خود اطمینان حاصل نمایید.

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *