ردکردن این

بدسکتوری هارد دیسک

بدسکتوری هارد دیسک

بد سکتوری یکی از مشکلات شایع هارد دیسک ها می باشد.که یکی از عوامل مهم کاهش سرعت هارد دیسک و باعث کندی و هنگ کردن آن می شود و در صورت افزایش بد سکتور هارد توسط سیستم (کامپیوتر یا لپ تاپ) شناسایی نمی شود.

سکتور چیست؟

پیش از پرداختن به مشکل بد سکتوری هارد برای درک بهتر این موضوع ابتدا به تعریفی از پلتر و سکتور می پردازیم. هارد دیسک از اجزای مختلفی نظیر هد و بازوی متحرک نگهدارنده آن، موتور یا اسپیندل و یک صفحه یا دیسک گردان یا همان پلتر تشکیل شده است. هارد دیسک ها بسته به میزان ظرفیت دارای یک یا چند پلتر از جنس آلومنیوم یا شیشه با روکش مغناطیسی می باشند. پلتر سطحی صیقلی مانند سی دی های قدیمی دائما در حال چرخش می باشد و اطلاعات از طریق هد روی ذخیره می شود این قطعه بسیار مهم در صورت آسیب دیدن باعث حذث همیشگی اطلاعات خواهد شد و تنها قطعه ایست که در صورت آسیب دیدگی هارد نمی توان آن را تعویض نمود در صورت جایگزینی پلتر جدید بر روی هارد اطلاعات خود را از دست داده اید.

هر پلتر از تعدادی قسمت های کوچکتر به نام سکتور یا حجم 4 کیلو تشکیل شده است.که اطلاعات در کوچک ترین واحد بر روی آن ذخیره سازی می شود. حال اگر به هر دلیلی یکی از سکتور های فضای ذخیره سازی هارد دیسک دچار آسیب شود و هد هارد قادر به انجام وظیفه خواندن و نوشتن خود در زمان معین بر روی سکتور معیوب نباشد و سکتور عکس و العملی نسبت به درخواست Read & Write هد نشان ندهد، هد آن را به صورت خودکار یک سکتور خراب و به اصطلاح یک بد سکتور می شناسد که بسته به میزان آسیب دیدگی سکتور، سطح بد سکتور نیز بیشتر است.

دلایل به وجود آمدن بدسکتور :

- مشکلات کارخانه ای

با وجود پیشرفته ترین تجهیزات تولید وسایل ذخیره سازی و بررسی های به عمل آمده پس از تولید هارد و پیش از بسته بندی و عرضه محصول، نواقصی در سیستم های تولید و تایید سلامت و حمل و نقل هارد وجود دارد که ممکن است یک هارد پیش از رسیدن به دست مصرف کننده دچار مشکل بد سکتوری باشد. به همین دلیل توصیه می شود تنها از فروشگاه های دارای گارانتی خرید نمایید.

- آسیب سکتور ها در هنگام حمل و نقل

همانگونه که گفته شد ممکن است هارد در هنگام تولید دچار ضربه شده باشد و یا حمل و نقل غیر اصولی موجب بد سکتوری هارد می شود. همچنین حمل و نقل سیستم در هنگام فعالیت توسط کاربر و وارد شدن کوچکترین ضربه ممکن است موجب بدسکتوری هارد شود.

- نوسانات برق و قطع ناگهانی برق

اگر هنگام نوشتن اطلاعات بر روی هارد جریان برق قطع شود و حرکت هد ناگهان متوقف شود ممکن است هنگام وصل برق حرکت هد از سر گرفته نشود و تغییر جهت دهد و سکتور را مورد آسیب واقع نماید که بدسکتوری ایجاد می شود.

- گرد و غبار

ورود در داخل هارد و قرار گرفتن بر روی سطح پلتر و یک سکتور به هنگام باز نمودن غیر اصولی هارد و در محلی غیر از کلین روم و توسط اشخاصی که تخصصی در این زمینه ندارند موجب بدسکتوری می شود. استفاده زیاد از هارد و خواندن و نوشتن مکرر اطلاعات؛ خواندن و نوشتن مکرر اطلاعات و استفاده بیش از حد از هارد نیز می تواند یکی از عوامل ایجاد بد سکتوری باشد.

- نصب برخی نرم افزارها

برخی از نرم افزار های نصب شده به دلیل ایجاد اختلال در عملکرد هارد موجب آسیب به سکتور های هارد شده و یا ویروس های حمله ور شده به هارد می تواند سبب ایجاد بدسکتوری شود.

انواع بد سکتور ها :

بدسکتور فیزیکی یا سخت (Hard bad sector)

این نوع از بدسکتوری بر اثر صدمات فیزیکی به وجود می آیند و سکتوری از فضای ذخیره سازی هارد به صورت فیزیکی به دلیل وارد شدن ضربه و بر اثر اتصال هد به سطح پلتر و یا نفوز گرد و غبار به سکتور آسیب دیده است. مشکلات سخت افزار های دیگری نظیر برد، هد، و پلیت و مشکلات الکترونیکی نیز موجب بدسکتور ها فیزیکی می شود. این نوع بدسکتوری ها  معمولاٌ غیر قابل تعمیر هستند و با استفاده از نرم افزار های موجود برطرف نخواهد شد و ممکن انیازمند به انجام عملیات تخصصی با بهره مندی از دانش و تجهیزات پیشرفته دارد و انجام روش های نرم افزاری نه تنها مشکلی را برطرف نمیکند بلکه باعث خراب تر شدن اوضاع می شود.

بدسکتوری منطقی یا نرم (Soft bad sector)

این بد سکتور به دلیل مشکلات نرم افزاری ایجاد می شود و در صورت زیاد نبود تعداد با روش بهره مندی از نرم افزار ها و برخی تکنیک های سیستم می توان آن را بر طرف نمود. در این نوع سیستم اقدام به فراخوانی اطلاعات سکتور را می نماید ولی کد فراخوانی با محتوای سکتور مطابقت ندارد در این صورت به صورت خودکار این بخش توسط سیستم به عنوان بد سکتور شناسایی می شود. این مشکل از طریق انجام عملیات بازنویسی فضای هارد برطرف خواهد شد. این کار به وسیله  ابزار چک دیسک ویندوز و نرم افزار هایی که به این منظور طراحی شده انجام می پذیرد.

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *