ردکردن این

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

کامپیوترها مجموعه ساده ای از اجزاء مختلف هستند . در اینجا به بررسی مهمترین مشخصات برای انتخاب یک سیستم مناسب گیمینگ میپردازیم.

پردازنده CPU

cpuاولین قطعه ای است که شاید خریداران  بیشتر به آن دقت می کنند. کامپیوترهای مخصوص بازی اغلب چندین بار با مارک پردازنده داخل شان برچسب می خورند. این مساله ممکن است شما را به این فکر اندازد که پردازنده مهم ترین جزء در یک کامپیوتر مخصوص بازی است. اما اینطور نیست، مهم ترین قطعه کارت گرافیک است و پردازنده از لحاظ اهمیت در رتبه دوم قرار دارد.

پردازنده ها دو خصوصیت مهم دارند:
  • سرعت ساعت (Clock speed) بر حسب گیگاهرتزاست ،یعنی ۲٫۶۶ GHz ) بیان می شود.
  • تعداد هسته هاست، که بین ۲ تا ۶ هسته متغیر است. که البته در بازی ها  مقدار Clock speed پردازنده بسیار موثر است. در واقع هرچه بیشتر باشد بهتر خواهد و حداقل هسته لازم برای بازی 2 هسته است .

از سال 2015 به بعدcpu ها همگی core i7 و همگی مدل های رده بالا که پسوند MQ دارند، همشون ۴ هسته واقعی و ۴ هسته مجازی دارند. توی بنچ مارک های مختلف پردازنده های اینتل بهتر از پردازنده های AMD از پس بازی ها بر می آیند.

مادربرد

برای انتخاب مادربرد مهمترین فاکتور چیپست شمالی ( north bridge )  آن می باشد که پل ارتباطی قطعات دیگر با یکدیگر می باشند. هرچه توانایی  چیپ شمالی در برقرار کردن ارتباط قوی باشد کارائی کلی بالاتر خواهد رفت. هر کمپانی تولید کننده مادربرد ، مادربردهای مختلف با یک چیپ شمالی ارائه میدهند که عمده تفاوت آنها در توانائی اوورکلاک میباشد. پس برای انتخاب یک مادربرد جهت بازی  در صورتی که چند مادربرد از یک چیپ شمالی استفاده میکنند، لازم نیست شما قیمت بالاتری را پرداخت کنید.

گرافیک

مهمترین قطعه سخت افزاری در لپ تاپ مخصوص بازی از لحاظ اهمیت ، پردازشگر گرافیکی هست .

تاثیر دو گرافیک در لپ تاپ مخصوص بازی:

پردازنده گرافیک در لپ تاپ مخصوص بازی عمدتا از شرکت انویدیا انتخاب میشوند. مانند GTX 780M . هرچی این عدد بزرگ تر باشه ، گرافیک جدیدتر و قوی تر هست . حداقل گرافیک برای بازی در حالت فول اچ دی GTX 765 هست . با گرافیک ضعیف تر مثل ۷۵۰ و ۷۶۰ هم میشه کار کرد اما تاخیر و LAG رو قطعا تجربه میکنید . گرافیک های زیر ۷۶۵M معمولا برای کارهای مالتی مدیا استفاده میشوند. در حال حاضر گرافیک GTX 780M و مخصوصا GTX 880M در لپ تاپ های مخصوص بازی استفاده میشوند . ممکن است بسیاری از کامپیوترهای مخصوص بازی امکان استفاده از دو کارت گرافیک را در اختیار شما قرار دهند. اما معمولا صرف هزینه مشابه برای خرید یک کارت گرافیک سریع تر ( بعلت پیچیدگی در کراس فایر یا SLI  کردن ) مطلوب تر است.

RAM

برای اجرای روان بازی ها ابتدا مقدار رم و سپس سرعت رم و سپس مشخصات دیگر رم از جمله  تایمینگ رم مهم هستند. در کل برای خرید رم بهتر است ،مقدار رم در اولویت قرار گیرد .

همیشه رم بیشتر بهتراست. اما معمولا لپ تاپ مخصوص بازی دیگه حداقل ۸ گیگ رم رو دارند.

بازی و کارهای گرافیکی المان های زیادی داره که همه اینها در کنار هم ، یه تصویر با رنگ ها و کنتراست مختلف می سازند ، این اطلاعات برای اینکه به سریع ترین حالت ممکن در دسترس پردازنده باشه باید داخل حافظه رم  ذخیره بشوند . حداقل رم پیشنهادی : ۶ گیگ اما ۸ گیگ مناسبتر است.

اندازه نمایشگر برای بازی:

اندازه نمایشگر در لپ تاپ مخصوص گیم حداقل ۱۵.۶ اینچ به بالاست ، در حال حاضر اغلب لپ تاپ هایی که برای بازی طراحی میشن ۱۷ اینج و ۱۸ اینچ هستند .

معمولا نمایشگرهای با کیفیت در اینگونه لپ تاپ ها استفاده می شود اما در لپ تاپ مخصوص بازی به خاطر اینکه سرعت انتقال اطلاعات بالاست ، شاید در برخی مدل ها از پنل IPS استفاده نشود و به جای آن پنل TN بکار ببرند .

مدلهایی که IPS دارند زاویه دید بسیار خوبی ارائه می کنند .معمولا کیفیت نمایشگر لپ تاپ های  گیم بسیار خوب است.

هارد دیسک

میتوان در یک تقسیم بندی خاص هاردها را به دو دسته تقسیم کرد:

1 -هارهایی برای دسترسی به اطلاعات با سرعت بالا

2-هاردهایی برای ذخیره سازی اطلاعات

گروه دوم که برای ذخیره سازی اطلاعات همچون فیلم و موسیقی و…. میباشد که معمولا کمپانی های تولید هارد این هاردها را در گروه سبز خود قرار میدهند اما گروه اول که برای دسترسی سریع به اطلاعات میباشند کارهایی مثل کارهای محاسباتی و بازی دارند. به هنگام بازی مهمترین عامل ، دسترسی سریع به اطلاعات میباشد که بهترست از دسته اول استفاده شوند . مقدار ذخیره سازی هارد تاثیر بسزایی در بازی ها ندارد و تنها تفاوت محسوس در زمان بارگذاری خواهد بود.

 هارد لپ تاپ مخصوص بازی

ترتیب دسترسی در کامپیوتربه این صورت است : ابتدا اطلاعات از هارد به حافظه RAM منتقل میشوند و بعد از حافظه RAM توسط CPU فراخوانی شده و اگه زیاد مورد استفاده باشند درون حافظ کش ذخیره میشوند .

سرعت گردش صفحه گردان یا پلتربر مبنای دور در دقیقه یا RPM هارد در لپ تاپ مخصوص بازی باید ۷۲۰۰ دور در دقیقه باشد ، با وجود هارد ۵۴۰۰ بازی اجرا میشه اما LAG می زند .

اگه از لحاظ هزینه کردن مشکلی ندارید، سعی کنید لپ تاپ بازی همراه با حافظه SSD بگیرید یا اگه روی خودش نیست می تونید بعدا SSD رو بهش اضافه کنید . حافظه SSD چون قسمت مکانیکی نداره و تکنولوژی آن مانند فلش است ، سرعت خیلی بالاتری دارد و این مسئله می تواند برای دسترسی فایل های مربوط به بازی و لود شدن  گیم کمک زیادی داشته باشد.

کیس

متاسفانه برای انتخاب کیس اغلب کاربران زیبایی آن را در نظر میگیرند در صورتی که هیچ توجهی به  توانایی خنک کنندگی آن ندارند ، در یک سیستم کامپیوتری به ویژ سیستم گیم قطعات کارت گرافیک و پردازنده دمای بالایی را تولید میکنند که اگر به درستی این گرما به بیرون هدایت نشود در دراز مدت تاثیر منفی بر عملکرد قطعات خواهد گذاشت.

 کیبورد و تاچ پد

آرایش و چینش دکمه های کیبورد در لپ تاپ مخصوص بازی با بقیه لپ تاپ ها فرق میکند. معمولا کلیدهای ‘ چپ و راست بالا و پایین ‘ کمی پایین تر از بقیه کلیدها تعبیه میشود تا به راحتی استفاده بشود و با بقیه کلیدهای کیبورد قاطی نشود .

دکمه های شیفت ، کنترل ، TAB و Enter درشت طراحی میشوند. معمولا کلیدهای جانبی و فقط مخصوص بازی طراحی میشوند . نور زمینه در کیبورد بسیار ضروریست و برخی شرکت ها مثل ایسوس ترجیح میدهند از نور سفید ، برخی شرکت ها مثل لنوو از نور قرمز ، MSI از نور آبی و شرکتی مثل Dell با برند Alienware و برخی مدل های MSI از رنگین کمون رنگ ها استفاده می کنند.

 باتری 

موقعی که دارید با لپ تاپ بازی می کنید ، همه قطعات درگیر میشوند . پردازنده ، کارت گرافیک ، رم ، هارد ، نمایشگر ، کیبورد و تاچ پد و خلاصه همه قطعات همزمان باید کار کنند . این یعنی باتری باید بتواند  تمام این قطعات رو پشتیبانی کند. باتری لپ تاپ های معمولی ، بین 2 تا 6 سلولی هستند . هرچه تعداد سلول ها بیشتر باشد ، یعنی باتری قوی تر است ( البته استثنا هم وجود دارد ، یه سلول می تواند به قدرت 2 تا سلول باشد ) . باتری لپ تاپ معمولی نمی تواند همزمان ، برق همه قطعات رو تامین کند ، بخاطر همین ، موقعی که شارژر به لپ تاپ وصل نیست و شما بازی می کنید ، بازی به اصطلاح لگ Lag می زند . یعنی بازی روان اجرا نمیشود و با تاخیر اجرا میشود . دلیلش هم همین است.

باتری نمی تواند برق همه قطعات رو تامین کند . اما اگه همون لحظه شارژر رو به لپ تاپ بزنید ، بازی روان اجرا میشود . درسته که شارژر باعث میشه بازی روان اجرا بشه اما یه مشکل هم وجود دارد: موقعی که شارژر را وصل می کنید ، باتری درگیر شارژ و دشارژ میشه و بازم بهش فشار میاد . باتری هر چه بیشتر در معرض شارژ و دشارژ قرار بگیرد ، زودتر عمرش تموم میشود.

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *