ردکردن این

تعمیر هارد دیسک های سرور

آشنایی با هارد دیسک های سروری

هارد دیسک یا دیسک سخت، رسانه اصلی ذخیره سازی اطلاعات در حجم ها بالا در دنیای امروز است. با وجود همه گیری و قیمت نسبتا پایین حافظه های SSD (درایو حالت جامد)، هنوز برای ذخیره سازی حجم بسیار زیاد از اطلاعات انتخاب اصلی هارد دیسک ها هستند. به طور خاص این موضوع در فضای حرفه ای و سازمانی رنگ و بوی بیشتری پیدا می کنند. برای راه اندازی سرور هایی با ظرفیت چندین پتابایت (هر پتابایت معادل 1000 ترابایت و یا 1000000 گیگابایت است) تقریبا تنها انتخاب هارد دیسک ها هستند. ابعاد فیزیکی نسبتا کوچک، در مقابل ظرفیت بسیار بالا (هر هارددیسک می تواند تا 20 ترابایت ظرفیت داشته باشد) و قیمت بسیار پایین تر نسبت به اس اس دی های هم ظرفیت؛ از دلایل اصلی اولویت هارد دیسک نسبت به حافظه های دیگر است.

تفاوت ها با HDDهای معمولی

هارد دیسک های مخصوص سرور شباهت های خیلی زیادی با هارد دیسک های معمولی دارند ولی تفاوت هایی هم با انواع معمولی تر آن که در رایانه های شخصی استفاده می شوند دارند. اولین این تفاوت ها نوع و درگاه ارتباط است. در حالی هارد دیسک های معمولی از درگاه SATA استفاده می کنند، دیسک های مخصوص سرور از یک ارتباط خاص به نام SAS استفاده می کنند. به همین دلیل استفاده از آنها بر روی سیستم های غیر سرور ممکن یا حداقل معمول نیست.
تفاوت دیگر HDD های سروری با معمولی، کیفیت ساخت و عملکرد خیلی سطح بالاتر است. سرعت چرخش موتور در حافظه های مخصوص سرور بسیار بالاتر از دیسک های معمولی (10 تا 15 هزار دور در دقیقه) و حتی برای کاهش اصطکاک با هوا از گاز های مخصوصی بجای هوا برای پر کردن سیلندر استفاده می شود.
آخرین تفاوت در هارد دیسک های مخصوص سرور نحوه بکارگیری و مکانیزم ذخیره سازی اطلاعات برروی آنهاست. در سرور ها به دلیل استفاده از تعداد زیاد هارد دیسک ها در کنار هم (حتی تا 50 عدد بر روی یک دستگاه)، جهت افزایش سرعت و همچنین برای امنیت اطلاعات در صورت خرابی یکی یا چند عدد از هارد ها از ساختار RAID استفاده می شود. این ساختار با تجمیع ظرفیت هارد دیسک ها به عنوان یک حافظه مجازی خیلی بزرگتر، اطلاعات را به بخش های کوچکی تقسیم می کند و آنرا برروی همه هارد دیسک ها پخش می کند.
بخشی از اطلاعات پخش شده می تواند بیش از یکبار و در یک مکان ذخیره شده باشد. علاوه بر این نوع خاصی از اطلاعات برای بررسی سلامت داده ها و امکان بازیابی آنها در صورت خرابی در این ساختار ذخیره می گردد. این عمل باعث بهینه سازی بسیار زیاد در عملکرد سیستم شده و به علاوه سطح بالایی از امنیت را به کاربر می دهد.

تعمیرات و بازیابی اطلاعات

با توجه به تفاوت های ذکر شده در بالا فرآیند تعمیر و بازیابی اطلاعات از هارد دیسک های سروری نیز، نسبت به مدل های معمول متفاوت و البته بسیار پیچیده تر است.

درگاه متفاوت

به دلیل بهره گیری هارد های سروری از درگاه ارتباطی SAS امکان اتصال مستقیم آنها به رایانه های شخصی و انجام بازیابی اطلاعات وجود ندارد. اما دستگاه های مخصوص بازیابی اطلاعات و تعمیرات هارد دیسک ها همچون PC3000 به مبدل های برای اتصال این نوع از هارد ها مجهز هستند و می توانند به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کننده.البته کارت های گسترش با درگاه SAS برای رایانه های شخصی هم وجود دارد، حتی بعضی از مادربورد های خیلی حرفه ای ممکن است به صورت طبیعی به این درگاه مجهز باشند؛ اما استفاده از این درگاه ها برای اتصال هارد دیسک و انجام تعمیرات یا بازیابی اطلاعات به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. این کار حتی می تواند میزان خرابی را افزایش داده و امکان بازیابی اطلاعات را به طور کلی از بین ببرد.

درگاه متفاوت​

مشکلات سخت افزاری

خرابی های سخت افزاری و فیزیکی در هارد دیسک های سروری بسیار نادر است. معمولا سرور های حرفه ای نشانگر هایی برای سلامت فیزیکی HDD دارند، که به کار اجازه می دهد قبول از بروز مشکل و از بین رفتن اطلاعات از آن پیشگیری کرده و هارد معیوب را جایگزین کند.همچنین این هارد ها به گونه ای طراحی شده اند که تا حدود بسیار زیادی به لرزش مقاوم هستند. استفاده از تعداد زیاد هارد دیسک در کنار یکدیگر می تواند باعث ایجاد لرزش بسیار زیادی در سیستم شود؛ که این موضوع می تواند هارد دیسک های معمولی را به سرعت خراب کند. اما هارد های سروری علاوه بر اینکه نسبت به این اتفاق مقاومت بسیار بالاتری دارند.

 به علاوه به گونه ای طراحی شده اند که لرزش بسیار کمتری ایجاد می کنند. اما در نهایت در صورت بروز مشکلات فیزیکی و سخت افزاری، تعمیر آنها بسیار پیچیده و پر هزینه است. امکان استفاده معمول مجدد از آنها پس از تعمیر اصلا وجود ندارد. و حتی بدلیل ظرافت و پیچیدگی های خاص بکار برده شده در آنها، در بسیاری از موارد اساسا امکان انجام تعمیراتی همچون تعویض هد وجود ندارد.

مشکلات نرم افزاری

حتی در زمانی که رسانه شما سالم است و درگاه مربوطه را نیز در اختیار دارید؛ بازیابی و استخراج اطلاعات از دیسک های سروری به این سادگی ها نخواهد بود. بدلیل همان ساختار RAID که پیشتر توضیح دادیم، اطلاعات به صورت پیوسته و مشخص برروی یک هارد دیسک قابل مشاهده نیستند.برای دسترسی به اطلاعات لازم است که همه هارد دیسک های استفاده شده در یک ساختار RAID در دسترس باشند. 

همچنین لازم است شما بدانید که این ساختار به چه صورت و دقیقا با چه تنظیماتی پیاده سازی شده اند. چرا که نوع این تنظیمات می تواند بی نهایت متفاوت باشد و در صورت اطلاع نداشتن از آن بازیابی اطلاعات به هیچ عنوان مقدور نخواهد بود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید ساختار صحیح در نرم افزار شبیه ساز مخصوص اعمال شود. در این حالت نرم افزار می تواند با شبیه سازی ساختار RAID به چیدمان درست آنها در دیسک ها دسترسی پیدا کرده و امکان بازیابی آنها را فراهم کند.در این حالت بسته به تعداد هارد دیسک های خراب موجود در یک مجموعه و نوع پیاده سازی آنها، همه یا بخشی از اطلاعات از بین رفته قابل بازیابی و استخراج خواهد بود.

جمع بندی

فراموش نکنید برای رسانه ذخیره سازی در سرور ها حتما از هارد دیسک های مخصوص استفاده کنید. سعی کنید حتما از هارد دیسک های نو با بسته بندی و اطلاعات فنی مشخص و درست متناسب با نیاز و سخت افزار سرور خود بهره ببرید. به طور دوره ای نسبت به سرکشی سخت افزاری و حضوری به سرور اقدام نمایید و پیام ها سیستم را بررسی کنید. در باز های زمانی کوتاه از اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کنید.حتی المقدور قانون سه دو یک را در تهیه نسخه های پشتیبان رعایت کنید. این قانون به معنی داشتن سه نسخه پشتیبان است که بر روی دو رسانه متفاوت ذخیره شده اند و یکی از آنها از نظر فیزیکی در مکانی دور از محل استفاده و ذخیره اصلی نگهداری شود. این اقدام تقریبا اطلاعات حیاتی شما را در ایمن ترین حالت ممکن قرار می دهد و امکان از بین رفتن اطلاعات را به کمترین میزان کاهش می دهد. و در پایان در صورت مشاهده هر مشکل در اولین اقدام با تکنسین متخصص تعمیرات و بازیابی اطلاعات تماس بگیرید و قدم های بعدی را با او هماهنگ کنید.