ردکردن این

تفاوت MBR و GPT چیست؟

تفاوت MBR و GPT چیست؟

تفاوت MBR و GPT چیست؟

MBR و GPT دو روش متفاوت از یک دیگر برای مدیریت و ذخیره سازی اطلاعات پارتیشن بندی بر روی درایو ها می باشد. در سال های گذشته و با پیشرفت تکنولوژی هارد هایی با ظرفیت های بالا تولید و روانه بازار خواهند شد ظرفیت های 2 ترابایت، 3ترابایت و حتی 4 ترابایت برای استفاده کاربرانی که نیاز به حجم بالا دارند تولید شده است. با افزایش ظرفیت نکته ای که مورد توجه کاربران است. بسیاری از افراد این سوال را در سر دارند که تفاوت استاندارد های MBR و GPT در چیست. و برای هارد خود از کدام استاندارد بهره بگیزند در این مقاله به تعریفی از این دو نوع استاندارد پرداختیم و تفاوت های آن ها را نام بردیم با ما همراه باشید.

استاندارد MBR چیست ؟

استاندارد MBR یا درایویی که از Master Boot Record بهره مند است، اولین بار در سال 1983میلادی و همراه با DOS 2.0 معرفی شد. سکتور کوچکی با ظرفیت 512 بایت از هارد دیسک می باشد که در ابتدای هر هارد دیسک قرار می گیرد و اطلاعاتی نظیر ساختار پارتیشن، بوت سیستم عامل و … را در اختیار سیستم قرار می دهد. این استاندارد قابلیت اجرا بر روی هارد دیسک های کم ظرفیت تا حجم 2 ترا بایت را دارد و قابلیت پشتیبانی از هارد هایی با ظرفیت بالاتر از 2 ترا بایت را ندارند.

استاندارد MBR تنها از 4 پارتیشن اولیه (Primly) پشتیبانی می نمایید و در صورت نیاز به پارتیشن بیشتر می بایست یک پارتیشن extended ایجاد نمایید. و از پارتیشن ها لوجیکال داخلی آن استفاده نمایید. به کدهای اجرایی master boot code می گویند. و مشخصه ای که نقش آن شناساندن دیسک به سیستم عامل است signature disk نامیده می شود. این استاندارد وظایفی از جمله اسکن جدول پارتیشن برای پی بردن از پارتیشن فعال، اطلاع از سکتور شروع پارتیشن فعال، انتقال دستورات کنترلی به کد های اجرایی در سکتور را بر عهده دارد.

تفاوت های مهم MBR و GPT

در استاندارد MBR  امکان ساخت حداکثر 4 پارتیشن اولیه یا PRIMARY  وجود دارد در صورتی که در استاندارد GPT می توان 128 پارتیشن  PRIMARYایجاد نمود. در استاندارد GPT داده های پارتیشن ها بر روی خود پارتیشن ذخیره سازی می شوند اما در استاندارد MBR این داده ها در سکتورهای مخفی سیو می شوند. استاندارد MBR تنها از هارد دیسک هایی با ظرفیت حداکثر 2 ترابایت پشتیبانی می کنند ولی استاندارد GPT قابلیت پشتیبانی از هارد هایی با ظرفیت بالای2 ترا بایت تا حداکثر 19 میلیون ترابایت حجم را دارد. استاندارد GPT نسبت به استاندارد  MBR مکانیزم انعطاف پذیر تر و راpت تری برای پارتیشن بندی دارد.

در صورتی که هارد شما از استاندارد GPT بهره مند است با تعویض ویندوز و نصب مجدد تمامی فایل های موجود بر سیستم حذف خواهد شما اما  همین روش در هارد های دارای استاندارد MBR تنها درایو C  فرمت و تنها اطلاعات همان درایو حذف می شود. و برای تعویض ویندوز بدون حذف اطلاعات می بایست درایو GPT را از روش خاص خود به استاندارد MBR تغییر داد.

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *